Audi A8 - 2017

Wereldpremière: de autonoom rijdende Audi A8 ... 17 juli 2017

Met de nieuwe Audi A8 is een nieuw tijdperk aangebroken.
Een luxueuze berline met een klassieke stijl, die een nooit eerder gezien niveau van verfijning haalt en die de artificiële intelligentie voorop plaatst.

De nieuwe Audi A8 komt in het najaar op onze markt.

Nieuwe Audi A8 rijdt zo goed als autonoom

Audi AI Traffic jam pilot

Het meest in het oog springend is de eerste voorstelling van autonoom rijden. Een voorbeeld hiervan is de "traffic jam pilot" en laat SAE-level 3 autonoom rijden toe tot maximaal 60 kilometer per uur. Het systeem neemt rijtaken zoals sturen, remmen en versnellen over en is in te schakelen met de AI knop op de middenconsole. De bestuurder kan zijn handen permanent van het stuur halen en zich afhankelijk van de nationale wetten op een andere activiteit richten die door de auto wordt ondersteund, zoals naar de boord-tv kijken bijvoorbeeld. Zodra het systeem zijn limiet bereikt, verzoekt het de bestuurder om de taak van het rijden terug over te nemen. De software voor autonoom rijden wordt pas uitgerold in 2018.

Audi AI Remote Parking Pilot, Garage Pilot

Ook kan de wagen zelfstandig in en uit een parkeerplaats rijden, zonder dat je in de auto hoeft te zitten. Zo is het mogelijk om de A8 met een smartphone, via de myAudi app, te parkeren zonder zelf achter het stuur te zitten.

Nieuwe dimensie: de ophanging

Met een volledig pakket aan innovaties verlegt de ophanging de grenzen van het fysiek mogelijke. Eén van deze innovaties is de dynamische vierwielsturing die een directe sportieve besturing combineert met een onwrikbare stabiliteit. De overbrengingsverhouding van de voorwielen is afhankelijk van de snelheid. De achterwielen worden afhankelijk van het snelheidsbereik in of tegen de stuurinrichting in gedraaid. Met het sportdifferentieel wordt de besturing van de auto zelfs nóg dynamischer en nauwkeuriger. Dit verdeelt actief het aandrijfkoppel tussen de achterwielen en vult de permanente vierwielaandrijving quattro aan die nu standaard in de nieuwe A8 aanwezig is.

De tweede nieuwe technologie, de Audi AI active suspension, is een volledig actief ophangingssysteem. Afhankelijk van de wensen van de bestuurder en de rijsituatie is het in staat om elk wiel afzonderlijk met elektrische aandrijvingen te verhogen of te verlagen. Deze flexibiliteit biedt de rijeigenschappen erg veel speelruimte – gaande van het soepele rijcomfort van een klassieke luxeberline tot de dynamiek van een sportwagen. In combinatie met pre sense 360° wordt de auto bij een dreigende zijdelingse botsing vliegensvlug verhoogd, waardoor de potentiële gevolgen van het ongeval voor alle inzittenden worden gereduceerd.

Dit uiterst innovatieve ophangingssysteem haalt zijn benodigde energie uit een elektrisch systeem van 48 volt. Nu past Audi het voor de eerste keer toe als het primaire elektrisch systeem in alle modelversies van de A8. In combinatie met de geavanceerde luchtvering voor de A8, levert het innovatieve ophangconcept een volledig nieuwe rijervaring.

Audi A8 - 2017 - Ophanging

Motoren

De nieuwe A8 betreedt de Belgische markt met twee uitgebreid vernieuwde V6-turbomotoren: een 3.0 TDI en een 3.0 TFSI. De diesel heeft een vermogen van 210 kW (286 pk) en de benzineversie 250 kW (340 pk). Twee achtcilinderversies – een 4.0 TDI met 320 kW (435 pk) en een 4.0 TFSI met 338 kW (460 pk) – zullen wat later beschikbaar zijn.

Het topmodel wordt de W12 met een cilinderinhoud van 6,0 liter die goed is voor 609 aan paardenkracht.

Hybridesysteem - Audi Wireless Charging

De nieuwe A8 introduceert ook een mild hybridesysteem. Deze elektromotor vervangt de startmotor en stelt de A8 in staat om langzaam vooruit te rijden zonder brandstofmotor, of bij hogere snelheden enkel beroep te doen op de elektromotor. De actieve ophanging scant het wegdek voor de auto en moet voor een ongezien veercomfort zorgen.

Audi A8 - Audi Wireless Charging - Inductief

De A8 L e-tron quattro met zijn krachtige plug-in hybride aandrijving zal later pas in de garages verschijnen. Zijn 3.0 TFSI en de krachtige elektrische motor bereiken een systeemvermogen van 330 kW (449 pk) en 700 Nm systeemkoppel. De lithium-ionbatterij slaat genoeg energie op om ongeveer 50 kilometer lang elektrisch te rijden.

Hij kan via Audi Wireless Charging worden opgeladen via inductie. Een plaat in de garagevloer brengt de energie inductief over naar een ontvangerspoel in de auto met een vermogen van 3,6 kW. Dus geen gedoe met stekkers en kabels en altijd een volle accu.

Gestroomlijnd

Audi A8 - 
                lichtbalk achteraan loopt nu helemaal door

De nieuwe Audi A8 ziet er strakker en meer gestroomlijnd uit dan zijn voorvaders. De lichtbalk achteraan loopt nu helemaal door en verschaft zo een vernieuwde uitstraling. Ook ziet de Single Frame Grille vooraan er weer dat tikkeltje beter uit. De wagen is een beetje groter, maar weegt toch 200 kg minder dan zijn voorganger.

Touch-bediening

Audi A8 - Interieur - Touch-bediening

De luxueuze berline lijkt sterk op zijn voorganger, maar heeft aan de binnenkant een volledige make-over gekregen. Weg met alle knoppen. Alle functies zijn vanaf nu volledig geïntegreerd in de touchscreens. Als je het contact afzet verdwijnen de ventilatieroosters, wat bijdraagt tot een sobere en propere uitstraling.

Met de instelbare tinten van de contour- en ambienteverlichting krijgt het interieur nog meer charme. De lichtgeleiders benadrukken subtiel de strakke interieurarchitectuur.

De meest stijlvolle zetel in het nieuwe topmodel van Audi bevindt zich achteraan rechts – de optionele relaxzetel in de A8 L die met vier verschillende instelopties en een voetsteun wordt geleverd. In deze zetel kan de passagier zijn voetzolen opwarmen en masseren via een regeleenheid ingebouwd in de achterkant van de voorste passagierszetel. De nieuwe comforthoofdsteunen vervolledigen de ervaring. Via een aparte bedieningseenheid kunnen de passagiers achteraan ook een aantal functies zoals de sfeerverlichting, de nieuwe HD Matrix-leeslampen en zitmassage bedienen en privé-telefoongesprekken voeren. De afstandsbediening voor de achterzetel met zijn OLED-scherm zo groot als een smartphone is een demonteerbare eenheid in de centrale armsteun.

Audi A8 - relaxzetel - Contour- en ambienteverlichting